Dear Readers~~


~WHERE THERE IS A WILL THERE IS A WAY~



Thursday, May 14, 2009

Pemandu Yg Kurang Ajaran...

Sudah berapa hari saya tidak menulis... Kalau tidak silap, saya menulis 2 hari lepas... Dimana 2 hari tersebut bukan lah tiada cerita untuk ditulis tetapi kerana kepadatan kerja saya membuatkan saya hilang mood untuk menulis serta ditambah dengan tiada masa yang sesuai untuk saya menyulam kata...

Apa-apa pun hari ini saya akan menulis mengenai sikap pemandu yang kurang ajaran.... Sikap mereka ketara saya lihat di tempat yang saya duduki ini... Kadang-kala membuatkan hati saya mendidih... Bukan kah sikap bersabar untuk akan membawa keuntungan buat diri sendiri? Saya masih ingat lagi kata-kata lecturer yang mengajar saya Komunikasi Berkesan pada suatu masa dahulu.. Katanya bila pemandu kenderaan, tak kira kenderaan apa yang anda naiki, berhemah, bersabar, bersopan-santun, perjalanan kenderaan akan menjadi mudah dan terurus serta mengurangkan kadar kesesakan lalulintas yang terlampau... Saya setuju dengan kata-kata tersebut... Apabila kesedaran ini tidak timbul pada diri para pemandu, inilah yang menyebabkan kesesakan lalulintas yang terlampau... Sikap pemandu yang kurang sabar dan tidak berhemah itulah menyebabkan kesesakan... Para pemandu di jalan raya wajar memikirkan pemandu lain... Bukan membuat jalan raya seperti jalan buatan bapa anda... Saya cukup kagum jika pemandu itu memahami pemandu lain... RESPECT lah!!

Disini bukan lah saya ingin membangga diri tapi boleh saya dikatakan pemandu yang berhemah... Mungkin kadang-kala saya bertindak ganas sedikit di jalan raya... Tapi saya tahu etika saya berada di jalan raya...

Saya ingin sekali berkongsi pengalaman saya dengan anda semua di mana memandu kereta teman lelaki saya untuk membawa ibu serta kakak saya berjalan-jalan... Kami membuat keputusan untuk ke rumah Makcik Saudara di Kampung Melayu Majidee... Walaupun saya tidak mengetahui selok belok jalan di sana tapi saya yakin untuk ke sana... Masuk sahaja di persimpangan kawasan tersebut saya tidak tahu kemana ingin saya tujui... Lantas kakak saya bertanya orang yang menjual buah kuini... Dia menunjukkan arah ke rumah Makcik saudara saya... Semasa saya ingin membelokkan kereta ke kanan selepas memberi signal dan melihat cermin pandang belakang untuk memastikan tiada kenderaan bergerak laju di belakang saya... Sementara menunggu kereta bertentangan dengan kereta saya melepasi kereta saya, ada sesuatu melanggar kereta saya di belakang sehingga menyebabkan kereta saya bergerak ke hadapan sedikit... Jantung saya mula berdegup kencang... Siapa yang langgar saya?? Saya melihat cermin belakang, untuk seketika tiada sesiapa tapi setelah itu hadir seorang lelaki yang tergopoh gapah membangunkan dirinya serta motornya... Saya membelokkan kereta saya ke kanan... OMG... Orang lelaki tuh langgar kereta teman lelaki saya.... Rosak ke signal saya?? Cuak saya ketika itu hanya TUHAN yang tahu.... Saya turun dari kereta, bukan penunggang motorsikal itu yang saya risaukan tetapi keadaan bumper kereta yang telah terkoyak dan hampir menyembah bumi... Selepas itu baru saya melihat keadaan penunggang motorsikal tersebut...
"Awak tak apa-apa" soal saya...
"Tak apa. Saya ok.." Ok apa nya... Kedua-dua site mirror motorsikalnya tercabut.. Salah saya kah?? Pe pula salah saya... Saya cukup syarat untuk membuktikan saya tidak bersalah.. Lain lah kalau saya yang menghentam beliau dari hadapan...
"Maaflah awak... Brek motor saya tak makan..." kata pemuda tersebut...
Tika dan saat itu hati seperti mendidih... Saya cuma bermonolog.. Kalau dah tahu brek tak makan yang pergi pecut macam mat rempit tuh buat pe... Ha kan dah padan muka...
"Maaf ye Kak..." pintanya...
Saya tidak boleh menunggu lama di situ.. Rasa macam nak sepak percuma jek kat mamat nih... Tak apa lah kalau saya tidak mendapat ganti rugi... Saya sepatutnya memohon ganti rugi dari mamat sengal tersebut... Namun saya seolah-olah telah terlupa.. Seperti orang hilang akal... Saya cuma teringat apabila saya menelefon teman lelaki saya untuk menyatakan hal tersebut... Anda semua nak tahu apa yang di tanya oleh teman lelaki saya sewaktu saya menyatakan padanya yang saya kemalangan...
"Kereta ok ke tak??" Tanya teman lelaki saya... Lelaki nih lagi seorang ni memang nak kena nih... Ada ke dia tanya kereta dahulu dari tanya keadaan teman wanita dia nih... GERAM saya saat itu... Tapi apa saya nak buat... Mungkin kereta itu dia sayang lebih sikit dari saya...


p/s: lelaki memang akan sayang kereta lebih dari seorang perempuan, so, SABAR jek lah...

No comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign