Dear Readers~~


~WHERE THERE IS A WILL THERE IS A WAY~



Wednesday, May 20, 2009

Di Mana Nilai Etika Seorang Peniaga??

Saya cukup marah jika seseorang peniaga tidak memenuhi etika-etika kebersihan....
Dia orang hanya memikirkan keuntungan yang dia orang dapat....
Saya cukup kesal dengan sikap mereka ini...
Teringat pengalaman saya masa zaman sekolah dahulu.....
Saya minat berniaga di hadapan lorong rumah....
Jadinya ibu saya membenarkan saya meniaga di hadapan lorong tersebut....
Ibu membuat beberapa jenis kuih dan saya perlu menjaga gerai tersebut....
Saat itulah yang paling gembira buat saya....
Ibu mementingkan kebersihan...
Apabila membungkus nasi lemak ibu seringkali mengingatkan kami agar selalu melihat rambut yang jatuh....
Katanya kalau susah sangat pakai skaf....
Katanya juga kita mahu beri orang makan...
Bukan boleh buat main-main....
Saya faham kerana saya cukup mementingkan kebersihan makanan yang saya makan...
Bukan cerewet atau memilih tetapi sebagai pengguna kita mempunyai hak kita sendiri....
Saya pula seorang yang suka mencari tempat makan yang terbaru...
Kira saya ni sama lah macam Maria Tengku Sabri dalam rancangan Jalan-Jalan Cari Makan......
Apabila tempat yang saya pergi itu memenuhi kriteria saya, saya teruskan untuk makan di situ...
Teringat pula saya kejadian di mana saya makan bersama kakak saya di bandar Johor Bahru...
Tempat makan tidak perlulah saya nyatakan di sini...
Tempat makan tersebut adalah gerai yang mempunyai makanan nya tersendiri....
Di situ juga terdapat gerai makan & minuman penggerai berbangsa cina...
Saya dan kakak saya duduk di bahagian kedai makan melayu...
Kami menempah tom yam, nasi putih, telur dadar, ayam masak kunyit serta minumam ABC dan jus epal.....
Terkejutnya saya ketika itu hanya Tuhan yang tahu....
Lelaki yang mengambil tempahan kami menghantar senarai minuman ke penggerai cina tersebut...
Tertelan air liur saya...
Saya merungut-rungut.....
Pada hal penggerai melayu untuk minuman berada selang 2 gerai dari gerai yang saya duduki ini....
Dimana moral orang melayu (islam) ingin menolong orang melayu (islam) sendiri...
Penggerai melayu ini lebih rela memberi rezeki kepada orang kafir tersebut....
Saya cukup marah tapi saya tahan kemarahan saya...
Kalau ikutkan mahu sahaja saya pergi dari gerai tersebut....
Cukup kurang ajaran bagi saya...
Saya terus pergi ke kereta untuk mengambil air mineral yang berada di dalam kereta....
Rasanya tak tertelan tekak saya untuk menjamah ABC tersebut...
Saya langsung tidak menyentuh ABC tersebut...
Saya cuma meruntuhkan timbunan ais ABC tersebut...
Menampakkan juga yang ABC itu telah di sentuh...
Tapi saya tahu penggerai kafir tersebut tahu saya tidak menjamah langsung ABC tersebut....
Saya tidak peduli apa orang sekeliling fikirkan....
Ini melibatkan maruah saya sebagai seorang ISLAM....
Saya begitu marah pada hari tersebut dan berazam saya tidak akan menjejakkan kaki ke tempat makan tersebut....


p/s::Mengapa hari ini saya menulis entri ini?? Kerana buah jambu yang saya beli tengahari tadi mengandungi ULAT.... Tensen saya...

No comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Trying to Conceive Event tickers
PitaPata Cat tickers