Dear Readers~~


~WHERE THERE IS A WILL THERE IS A WAY~



Monday, January 4, 2010

Muhasabah 2009....(part1)

Assalamualaikum.....
Ini adalah post pertama saya setelah 5 hari tahun baru berlalu...... Tahun baru?? Ada cerita sedih dan cerita gembira pada tahun baru ini... Bagi saya tahun baru adalah seperti tahun-tahun biasa... Tiada yang luar biasanya... Tapi perasaan lain terbit dari jiwa apabila tahun 2009 melabuhkan tirai dan tahun 2010 menggantikannya... Sunyi seketika... bermuhasah diri dengan apa yang telah di lakukan pada tahun 2009.... Memang banyak benda yang tak tercapai sepanjang 2009.... Kesihatan pada tahun 2009 pula tak begitu mengizinkan... Mungkin itu telah tertulis di suratan takdir... Redha dan pasrah hanya pada Mu.... Tahun 2009 pada awalnya menjanjikan seribu kebahagiaan... Seperti menyuluh di terowong gelap dan akhirnya bertemu dengan sinaran cahaya itu... Alhamdulillah.... Kedua-dua belah pihak family sudah mula menerima kehadiran saya dan Nazri.... Seperti orang mengantuk di sorong kan bantal... Saya dan Nazri mendapat keredhaan kedua belah pihak untuk meneruskan ikatan dan tidak ada yang akan menghalang jika satu hari nanti kami akan bersatu.... Insya ALLAH.... Itu hanyalah cerita permulaan tahun yang begitu bahagia... Namun, semua itu kuasa ALLAH... saya tak bisa merubahnya...... Pada fasa kedua tahun 2009, saya di duga... Bukan pada hubungan kami tapi hanya pada saya... Kesihatan saya tergugat setelah selama 2bulan 2 minggu saya berpraktikal di UPM, Serdang... Sehari selepas saya mengakhiri Latihan Industri saya, saya di serang... Pada mulanya saya hanya menganggap demam biasa... Mungkin terlalu selama 2 bulan lepas menghabiskan sisa-sisa Latihan Industri tersebut... Demam saya kebah seketika.. Namun sehari selepas itu demam kembali mula menyerang..... Saya kuatkan semangat... Saya ajak teman lelaki saya menemani saya untuk mengambil kereta di Johor kerana dalam tempoh saya menjalani Latihan Industri kereta saya abang saya gunakan.... Masa itu kesihatan saya 50-50.... Sepatutnya semester baru bermula pada hari yang sama saya ambil kereta di Johor namun saya melewatkan sedikit kerana harus mengemas barang dan bersedia untuk berpindah ke Kolej baru.... Sampai semula di Muar, saya demam semula... Malah makin menjadi-jadi.... Tapi atas kekuatan semangat saya, saya tempuhi jua... 2 hari selepas saya mengambil kereta di Johor saya mengambil keputusan untuk kembali ke Johor... Perjalanan saya di temani oleh 2 orang yang saya sangat sayangi... Ibu dan Abah... Sesampai di Johor, saya terus tidak boleh bangun... Tetapi saya sangat bersyukur kerana sampai jugak di Johor... Tidak sampai hati pula mahu menyuruh Abah drive.... Di Johor, saya memang berada di tahap kritikal tetapi sempat juga saya mengikut kakak saya ke Jusco Card Promotion untuk membeli barang keperluan saya.. Orang kata selagi saya boleh bangun saya gagahi jua... selepas itu saya terus tidak boleh membangunkan diri.... Baring sahaja yang mampu... Ibu sudah begitu risau melihati keadaan saya lantas menyuruh kakak saya membawa saya ke Pusat Kesihatan Mahasiswa UTM.... Saya turuti dengan keadaan yang cukup lemah.... Suhu saya sangat tinggi.... 41degree celcius... Saya sendiri terkejut... Malang nya doktor di sana tidak boleh berbuat apa-apa.... Saya di hantar ke Hospital Sultanah Aminah menggunakan AMBULAN JLB....itu... Saya tidak ingat nombornya.... Pada malam itu juga saya di tahan di wad.... Sedih... Sebab?? Dah lama tak masuk wad dan tak di tinggalkan di wad... hihihi... Akhirnya berjaya juga memboloskan diri ke dalam wad itu... sungguh sakit jarum-jarum yang menusuk ke kulit saya... Saya mengalami DENGUE.... setiap 2 jam darah saya akan di ambil.... VAMPIRES betul lah doktor-doktor dan nurse-nurse itu semua... PULANG KAN DARAH SAYA!!!!! Saya juga disyaki dijangkiti H1N1... Haish... Mintak di jauhkan.. Alhamdulillah, keputusannya negatif... eh bukan positif ker??? adui... NEGATIVE yer... Harap maklum....Selepas 5 hari menderma darah dan menerima berbelas-belas, eh kemungkinan berpuluh botol air, saya di benarkan keluar...... Hooooooreeeey.... Sukanya tidak terkata.... Namun, itu memulihkan kesihatan itu seperti sediakala memakan masa selama berbulan-bulan... Sedihnya kerana saya kecewa dengan prestasi saya pada semester tersebut... Namun saya akur di sebalik kejadian pasti ada HIKMAHNYA.... Saya bersyukur kerana TUHAN masih mahu menguji saya lagi..... Alhamdulillah....
Itulah dia pahit manis yang saya harungi sepanjang tahun 2009... kemungkinan ada satu kemanisan yang saya takkan lupakan di tahun 2009.... Akan saya ceritakan di part 2 muhasabah diri.....
Tribute to: Siti Rodhiyah, Azi Elliana, Noorharianti, Norin Nazira dan Khairiyah kerana sudi melawat saya di HSA.... Maaflah kalau saya tidak menyebut nama anda kerana keterlupaan....

No comments:

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Trying to Conceive Event tickers
PitaPata Cat tickers